Reklamačný poriadok
I. Všeobecné ustanovenia
a. Práva a povinnosti zmluvných strán týkajúce sa práv kupujúceho z vadného plnenia a zodpovednosti predávajúceho za vady predaného tovaru sa riadia primárne ustanoveniami § 619 a nasl. zákona č. 40/1964 Zb. Občianskeho zákonníka a príslušnými ustanoveniami zákona č. 250/2007 Z. z. ochrane spotrebiteľa.
b. Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaný tovar pri jeho prevzatí kupujúcim. Predávajúci nezodpovedá za vady tovaru, na ktoré bol kupujúci pri uzatváraní kúpnej zmluvy upozornený.
c. Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí tovaru v záručnej dobe.
d. Ak má tovar vady, alebo sa na tovare vady vyskytnú, kupujúci je oprávnený uplatniť voči predávajúcemu práva zo zodpovednosti za vady tovaru (reklamácia tovaru).
e. Predávajúci je povinný viesť evidenciu o reklamáciách a predložiť ju na požiadanie orgánu dozoru na nazretie. Evidencia o reklamácii musí obsahovať údaje o dátume uplatnenia reklamácie, dátume a spôsobe vybavenia reklamácie a poradové číslo dokladu o uplatnení reklamácie.
II. Záručná doba
a. Na dodaný tovar je kupujúcemu poskytnutá záručná doba 24 mesiacov.
b. Záručná doba začína plynúť od prevzatia tovaru kupujúcim. Doba od reklamácie tovaru až po moment, keď bol kupujúci povinný tovar prevziať, sa do záručnej doby nepočíta.
c. Práva zo zodpovednosti za vady tovaru, pre ktoré platí záručná doba, zaniknú, ak sa neuplatnili v záručnej dobe.
III. Práva kupujúceho zo zodpovednosti za vady tovaru
a. Za vadu tovaru sa nepovažuje zmena vlastnosti tovaru, ktorá vznikla v dôsledku jeho nesprávneho používania kupujúcim, nedostatočného alebo nevhodného ošetrovania kupujúcim, v dôsledku prirodzených zmien materiálov, z ktorých je tovar vyrobený, alebo v dôsledku akéhokoľvek poškodenia tovaru kupujúcim alebo treťou osobou. Ďalej sa za vadu tovaru nepovažuje opotrebovanie charakteristické pre daný materiál alebo použitie tovaru. Tiež nejde o vadu tovaru, pokiaľ z povahy tovaru vyplýva, že jeho životnosť je kratšia než záručná doba a keď pri obvyklom užívaní takéhoto tovaru dôjde k jeho celkovému opotrebovaniu ešte pred uplynutím záručnej doby.
b. Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená.
c. Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa tovar mohol riadne užívať ako tovar bez vady, má kupujúci právo od kúpnej zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád tovar riadne užívať. Ak ide o iné neodstrániteľné vady, ako sú uvedené v predchádzajúcej vete, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny tovaru.
d. Ak kupujúci uplatní reklamáciu, predávajúci je povinný poučiť kupujúceho o jeho právach podľa bodu III písm. b), c) a d) tohto reklamačného poriadku, a na základe rozhodnutia kupujúceho, ktoré z týchto práv kupujúci uplatňuje, je predávajúci povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie podľa bodu IV písm. i) tohto reklamačného poriadku ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr do 3 pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu tovaru, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.
IV. Uplatnenie práv kupujúceho zo zodpovednosti za vady tovaru (reklamácia tovaru)
a. Vady tovaru musí kupujúci reklamovať u predávajúceho bez zbytočného odkladu po tom, ako vady tovaru zistil. Po zistení vady tovaru je kupujúci povinný zdržať sa ďalšieho užívania tovaru. Za okamih uplatnenia reklamácie tovaru sa považuje moment doručenia vadného tovaru predávajúcemu spolu s dokladom o kúpe, ktorý je kupujúci povinný priložiť k tovaru.
b. Kupujúci nemá právo na poskytnutie náhradného tovaru počas doby vybavenia reklamácie.
c. Kupujúci je pri reklamácii tovaru povinný uviesť, v čom spočíva vada tovaru a deň, kedy vadu tovaru zistil.
d. Práva zo zodpovednosti za vady sa uplatňujú u predávajúceho, ktorého adresa je: PONOKADO s. r. o., Starohorská 6157/7, 974 11 Banská Bystrica, Slovenská republika, a to zaslaním vadného tovaru na túto adresu predávajúceho. Pre pomoc s reklamáciou tovaru môže kupujúci kontaktovať predávajúceho na adrese elektronickej pošty: reklamacie@zupanado.sk. Na uplatnenie reklamácie tovaru môžete použiť aj náš formulár dostupný tu.
e. Kupujúci má právo na úhradu nevyhnutných nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s reklamovaním tovaru.
f. Predávajúci je povinný pri uplatnení reklamácie vydať kupujúcemu potvrdenie o uplatnení reklamácie. Ak je reklamácia uplatnená prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie, predávajúci je povinný potvrdenie o uplatnení reklamácie doručiť kupujúcemu ihneď; ak nie je možné potvrdenie doručiť ihneď, musí sa doručiť bez zbytočného odkladu, najneskôr však spolu s dokladom o vybavení reklamácie; potvrdenie o uplatnení reklamácie sa nemusí doručovať, ak kupujúci má možnosť preukázať uplatnenie reklamácie iným spôsobom.
g. Po výbere práva kupujúceho podľa bodu III písm. e) tohto reklamačného poriadku a po určení spôsobu vybavenia reklamácie podľa bodu IV písm. i) tohto reklamačného poriadku sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Ak k prevzatiu predmetu reklamácie predávajúcim dôjde v neskorší deň, ako je deň uplatnenia reklamácie, tak lehoty na vybavenie reklamácie začínajú plynúť odo dňa prevzatia predmetu reklamácie predávajúcim; najneskôr však od momentu, kedy predávajúci znemožní alebo zabráni prevzatie predmetu reklamácie.
h. Predávajúci je povinný o vybavení reklamácie vydať písomný doklad najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie, najneskôr však spolu s dokladom o vybavení reklamácie, ak lehota na jej vybavenie začala plynúť odo dňa prevzatia predmetu reklamácie predávajúcim.
i. Vybavením reklamácie sa rozumie ukončenie reklamačného konania odovzdaním opraveného tovaru, vrátením kúpnej ceny tovaru, vyplatením primeranej zľavy z ceny tovaru, písomná výzva na prevzatie plnenia alebo jej odôvodnené zamietnutie,
j. Ak kupujúci reklamáciu tovaru uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemožno od kupujúceho vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením. Predávajúci je povinný poskytnúť kupujúcemu kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie..
k. Ak kupujúci reklamáciu tovaru uplatnil po 12 mesiacoch od kúpy a predávajúci ju zamietol, osoba, ktorá reklamáciu vybavila, je povinná v doklade o vybavení reklamácie uviesť, komu môže kupujúci zaslať tovar na odborné posúdenie. Ak je tovar zaslaný na odborné posúdenie určenej osobe, náklady odborného posúdenia, ako aj všetky ostatné s tým súvisiace účelne vynaložené náklady znáša predávajúci bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia. Ak kupujúci odborným posúdením preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže reklamáciu uplatniť znova; počas vykonávania odborného posúdenia záručná doba neplynie. Predávajúci je povinný kupujúcemu uhradiť do 14 dní odo dňa znova uplatnenia reklamácie všetky náklady vynaložené na odborné posúdenie, ako aj všetky s tým súvisiace účelne vynaložené náklady. Znova uplatnenú reklamáciu nemožno zamietnuť.
l. Kupujúci má právo obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu, ak nie je spokojný so spôsobom, ktorým predávajúci vybavil jeho reklamáciu alebo ak sa domnieva, že predávajúci porušil jeho práva. Kupujúci má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu subjektu alternatívneho riešenia sporov, ak predávajúci na žiadosť podľa predchádzajúcej vety odpovedal zamietavo alebo na ňu neodpovedal do 30 dní odo dňa jej odoslania. Návrh podáva kupujúci príslušnému subjektu alternatívneho riešenia sporov, ktorým je Slovenská obchodná inšpekcia, Inšpektorát SOI pre Banskobystrický kraj, Dolná 46, 974 00 Banská Bystrica 1
m. Po márnom uplynutí lehoty 30 kalendárnych dní na vybavenie reklamácie má kupujúci právo od kúpnej zmluvy odstúpiť.
V. Dozor
a. Dozor nad dodržiavaním povinností predávajúceho ustanovených týmto reklamačným poriadkom vykonáva:
Slovenská obchodná inšpekcia
Inšpektorát SOI pre Banskobystrický kraj
Dolná 46
974 00 Banská Bystrica 1
